ПРИНЦИПИ ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ФГР СЕВЕР В ПЕРИОДА НА РЕИНВЕСТИРАНЕ

Въведение

На 20.09.2018 г. „Регионален фонд за градско развитие” АД (Фондът) подписа Оперативно споразумение с “Фонд мениджър за финансови инструменти в България” ЕАД (ФМФИБ), по силата на което управлява финансовия инструмент „Фонд за градско развитие“  насочен към инвестиции в градовете от Северна България (ФГР Север), структуриран със средства от Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 (ОПРР), предоставени чрез Фонд на Фондовете, който има за цел подпомагане с дългово финансиране на преференциални условия на проекти в съответствие с целите на ОПРР.

След успешно реализирания мандат, с финансирани 46 проекта с публичен ресурс в размер на 114 млн. лева, който бе допълнен със съфинансиране в размер на 94 млн. лева, предоставено от Банка ДСК АД и ОТП Лизинг ЕООД, Фондът подписа допълнително споразумение с Фонд мениджър на финансови инструменти в България ЕАД (ФМФИБ, Фонд на Фондовете), по силата на което ФГР Север продължава дейността си и в периода на реинвестиране на средствата, погасени по вече реализираните проекти.

Стъпвайки на досегашния си опит по инициатива JESSICA и ФГР Север, Фондът продължава дейността си,  затвърждавайки предимствата на финансовите инструменти, с които се постига:

  • По-добра финансова дисциплина у крайния получател;
  • Развитие на предприемаческия дух;
  • Разумно боравене с финансов ресурс;
  • Устойчиво управление на вложените публични средства;
  • Стимулиране на частни инвестиции в проекти от публичен интерес;
  • По-добра грижа за интересите на местните общности в т.ч. икономически просперитет, културен живот, социална политика.

Финансовият инструмент ФГР Север има за цел да подобри достъпа до финансиране на дейностите, обхванати от ОПРР, като привлече и частен заемен ресурс и насърчи прилагането на предприемачески подход при инвестирането и управление на проекти, допринасящи за устойчивото регионално икономическо и социално развитие.

Крайният срок за инвестиране на рециклираните средства на Фонда в одобрени за финансиране проекти е 31 декември 2031 г.

Основната цел на Фонда е да финансира облагородяващи градовете проекти, като бъде независим, доверен и успешен посредник между публичен и частен интерес:

В съответствие с основната цел, Фондът и неговият екип прилагат:

  • Доказаната си експертиза в умението за подбор и структуриране на подходящи проекти, които допринасят за подобряване на качеството на живот в населеното място, управляват се от професионални екипи и  привличат традиционно банково финансиране;
  • Специализираният си опит в изработването на подробни планове и финансови модели за градски проекти; идентифициране и взаимодействие с хората, управляващи изграждането и оперирането на проектите и предоставянето на конструктивни съвети и препоръки в хода на реализацията на идеите;
  • Ангажираност в наблюдението на живота на проектите, своевременната реакция и дисциплиниращи действия в случаи на отклонение на управлението от предвиденото и полезното за проекта.

В съответствие с основната цел, конкретните цели са:

  • Подкрепа на местните власти в идентифицирането на устойчиви решения за решаване на градски въпроси и задоволяване на социални потребности;
  • Иновативност в развиването на публични, публично-частни и изцяло частни проекти, които генерират приходи;
  • Да действа като независим финансов инструмент в подкрепа на интегрираното градско развитие ;
  • Да действа по социално отговорен начин;
  • Иновативност по отношение на интеграцията на Градовете с природата;
  • Намаляване на негативното екологично влияние в Градовете.  

Целеви пазар и приоритетни сфери

В периода на реинвестиране РФГР ще продължи да подкрепя проектни идеи с икономически потенциал и сериозен социален ефект, решаващи проблеми на градската среда, развиващи здравната, културната, спортната, социалната и образователната инфраструктура, икономическите зони и стимулиращи регионалния туризъм и енергийната ефективност в сгради, доколкото те са съвместими с допустимите дейности на ОПРР, правилата за прилагане на режимите за държавна помощ и отговарят на критериите за финансиране.

Инвестициите, обект на финансиране, не трябва да са физически завършени или изцяло осъществени към датата на подаване на заявлението за финансиране.

Примерни допустими дейности за финансиране с Рециклирани средства:

Инвестиции в сектор „Икономически зони“,  включително:

  • Подобряване/надграждане и реконструкция на съществуваща или строителство/развитие на нова техническа инфраструктура, свързана с бизнеса и предприемачеството, като например: комуникационна свързаност; строителство/ реконструкция/ рехабилитация на улици, осигуряващи достъп до и в индустриалните и бизнес зони, осветление на обществени места, връзки към главната газоснабдителна, електроснабдителна и ВиК мрежа; поставяне на указателни знаци и информационни табели, охранителни системи за наблюдение до или в рамките на бизнес зоните и терените и др.;
  • Строителство, обновяване, рехабилитация, реконструкция и ремонт на бизнес и индустриални зони, в т.ч. обществени или търговски сгради, вкл. връзки към топлофикационни и газоснабдителни системи и др.;
  • Почистване, рекултивация, обеззаразяване и други дейности за подготвяне на съществуващи замърсени и остарели индустриални и др. зони, в които се развива икономическа активност;
  • Озеленяване, места за отдих, велоалеи, паркинги за велосипеди и автомобили за работещите в икономическите зони.
  • Други дейности, които съответстват на целите на ОПРР.

Развитие на устойчива мобилност,  включително:

  • Разработване на планове за управление на движението и въвеждане на Интелигентни транспортни системи (ИТС), включващи автоматизирани системи за управление и контрол на движението, за откриване на МПС и за локализация и осигуряване на предимство на МПС от обществения градски транспорт, системи за информация на пътниците в реално време, автоматизирани системи за продажба на билети, подсистеми за връзка, системи за видеонаблюдение за центровете за градска мобилност и др.
  • Подобряване на достъпността на спирките на обществения градски транспорт и довеждащата до тях инфраструктура (подлези и надлези), като например: платформи и асансьори за хора с увреждания, премахване на пречките за ориентация и информация, светлинно и звуково обявяване на спирките, ясно визуално означаване на линиите и разписанията, информация, разбираема и подходяща за хора с намалено зрение или незрящи и др.;
  • Обновяване на транспортната инфраструктура, като например: гнездовата и контактната мрежа, подобряване на спирки, депа, бази за ремонт, поддръжка и оборудване;
  • Развитие на инфраструктурна маршрутна мрежа с нови дестинации до по-отдалечени жилищни райони;
  • Осигуряване на системи за защита от шума, като например осигуряване на трамвайните линии с антивибрационни и шумозащитни елементи;
  • Разработване и подобряване на системи за обществен градски транспорт, в това число закупуване на нов подвижен състав за нуждите на градския транспорт, който отговаря на европейската нормативна уредба за вредни емисии от двигателите и използване на възобновяеми/алтернативни енергийни източници в градския транспорт;
  • Изграждане на зарядна инфраструктура за чисти превозни средства;
  • Изграждане/обновяване/реконструкция на улични мрежи и транспортна инфраструктура и съоръженията към нея (мостове, тунели, надлези, подлези и др., като елементи на техническата инфраструктура, съгласно чл. 64 (1) от ЗУТ) във връзка с развитието на интегрирана система за обществен транспорт;
  • Изграждане/обновяване/реконструкция на пешеходни алеи и тротоари, пешеходни зони, велосипедни алеи, паркинги за велосипеди, подлези, надлези, транспортна инфраструктура, включително свързани дейности, като поставяне на пътни знаци, информационни табели, маркировка и др., като част от интегрираната система за градски транспорт;
  • Подобряване на връзките между интегрирания градски транспорт, междуградския автобусен, железопътен, въздушен, вътрешноводен и морски транспорт, като част от реализиране на интермодални превози — обновяване на общински автогари и съответните предгарови пространства общинска собственост, автобусни спирки на градския транспорт, осигуряващи лесен трансфер към следващия по вид транспорт и логични връзки между елементите на инфраструктурата и други;
  • Изграждане/обновяване/реконструкция на зони за паркиране и други мерки по организация на паркирането в близост до ключови възли на обществения градски транспорт извън градския център.
  • Други дейности, които съответстват на целите на ОПРР.

По отношение на градския транспорт е допустимо проектите да покриват и функционалните връзки със съседни населени места, в случай че са част от системата на обществения градски транспорт и са включени в интегрирания проект за устойчив градски транспорт.

Подобряване на качеството на градската среда,  включително:

  • Изграждане и възстановяване на зони за обществен отдих, като например паркове, зелени площи, детски площадки, зоопаркове, открити пазари, градски площади, междублокови пространства, спортни площадки за свободен достъп и др., включително поставяне на пейки, беседки, възстановяване на чешми, фонтани, водни площи, статуи, паметници и други елементи от градското обзавеждане, в т.ч. зелена инфраструктура и свързващи зелени площи за подобряване на градските екосистеми;
  • Изграждане, реконструкция, рехабилитация на физическите елементи на градската среда, например пешеходни алеи и тротоари, изграждане на велосипедни пътеки и алеи, пешеходни зони, подлези, надлези и мостове за пешеходци и велосипедисти, включително свързани дейности, като поставяне на указателни знаци, информационни табели и др.;
  • Изграждане, рехабилитация и реконструкция на улични мрежи и обществени паркинги;
  • Обновяване на квартали/специфични територии с неблагоприятни социално-икономически характеристики, при спазване на принципа за несегрегация.
  • Монтаж на енергоспестяващо улично осветление и системи за охрана и борба с престъпността, напр. монтаж на осветление в паркове, на системи за видеонаблюдение на обществени места и др. като част от изграждането и рехабилитацията на другите физически елементи на градската среда (уличната мрежа, площите за паркиране) в ИПГВР;
  • Въвеждане на системи за контролиран достъп на МПС в пешеходни зони, като например механични/хидравлични/ел. прегради, недопускащи достъп на МПС в пешеходните зони, но спускащи се при подаден сигнал от линейка, пожарна, полицейски автомобил, автомобили за почистване, които позволяват влизане в тях, както и на други автомобили (например на доставчици на магазини и др.) в точно регламентирани часове, в които е позволен достъп, връзка на системата със системата за видео наблюдение и т.н.;
  • Създаване на достъпна архитектурна среда, свързана с горните направления, включително подобряване на достъпа за хора с увреждания.
  • Други дейности, които съответстват на целите на ОПРР.

Развитие на спортна инфраструктура,  включително:

  • Строителство, реконструкция, ремонт, оборудване и обзавеждане на спортна инфраструктура за масов спорт като например: спортни зали, плувни басейни, футболни игрища, стадиони за обществено ползване, комбинирани игрища за волейбол и баскетбол, тенис кортове и др., включително прилежащите пространства; подобряване на достъпа на лицата с увреждания до упоменатите по-горе сгради като част от останалите строително-монтажни работи по съответните обекти и конструктивни обследвания на съществуващата сграда.
  • Други дейности, които съответстват на целите на ОПРР.

Развитие на културна инфраструктура, включително:

  • Развитие на културна инфраструктура чрез строителство, реконструкция, обновяване, оборудване и обзавеждане на културни центрове, театри, читалища, библиотеки, опери, галерии, културни изложбени зали и други културни институции, включително прилежащите пространства; подобряване на достъпа за хора с увреждания до упоменатите по-горе сгради като част от останалите строително-монтажни работи по съответните обекти и конструктивни обследвания на съществуващата сграда.;
  • Тази инфраструктура също така трябва да е достъпна за уязвими групи, в т.ч. групи в неравностойно положение и би следвало да допринася за тяхното социално приобщаване към културния живот на градовете.
  • Други дейности, които съответстват на целите на ОПРР.

Инвестиции в образователна инфраструктура, включително:

  • Изграждане на нова и рехабилитация и реконструкция на съществуваща образователна инфраструктура за предучилищно, училищно и висше образование, както и за детски ясли и градини, вкл. закупуване на оборудване и обзавеждане, закупуване на училищни автобуси, лицензи и други материални и нематериални активи за публични и частни субекти, опериращи в сектора на предучилищно, училищно и висше образование, в т.ч. детски ясли и градини.
  • Инвестициите в обекти от предучилищното и училищното образование следва да отговарят на изискванията, регламентирани в националното законодателство и да включват определен набор от мерки, препоръчани от МОН (спортни площадки, площадки за игри или за безопасност на движението, дидактически материали, уреди за пречистване на въздуха и др.). Не се подкрепят инвестиции в STEM.
  • Други дейности, които съответстват на целите на ОПРР.

Инвестиции в здравна и социална инфраструктура, включително:

Инфраструктура и оборудване за предоставяне на здравни, интегрирани здравно-социални и социални услуги в общността, както следва:

  • Строителство на нова и обновяване на съществуваща частна и публична инфраструктура, покупка на медицинско и друго оборудване и обзавеждане за предоставяне на услуги на територията на цялата страна, вкл. отдалечени и труднодостъпни места.
  • Изграждане и оборудване на нови социални услуги в общността за резидентна грижа, нови социални услуги в общността за спешно настаняване и осигуряване на подслон за лица в кризисна ситуация; центрове за ранно детско развитие за подкрепа на деца и техните родители и семейства.
  • Други дейности, които съответстват на целите на ОПРР.

!!! Дейностите, свързани със спортна, културна, образователна, здравна и социална инфраструктура, могат да се допълват с дейности, които да допринасят за подобряване на ЕЕ и на околната среда.

Повишаване на енергийната ефективност на сгради, включително:

  • Изпълнение на мерки за енергийна ефективност в сгради, в т.ч. студентски общежития, като например: изолация на външните ограждащи елементи, смяна на дограми, обновяване на системите за поддържане на микроклимата, технически инсталации, локални инсталации и/или връзки за отопление, газоснабдяване, както и съпътстващи строително-монтажни работи, свързани с изпълнението на мерките за енергийна ефективност, вкл. конструктивно укрепване (когато е предписано като задължително в конструктивното обследване), оборудване за зареждане на електромобили, цифровизация на сградите, зелена инфраструктура и др.;
  • за жилищни сгради: монтаж на индивидуални броячи, както се изисква от Директива № 2012/27/ЕС (където е приложимо);
  • Изпълнение на гореизброените мерки за енергийна ефективност, съпътствани от основно обновяване на сградите и на общежитията, включващо изпълнение на съпътстващи строително-монтажни работи, конструктивно укрепване (когато е предписано като задължително в конструктивното обследване), както и ремонт и реконструкция на различни части на сградата (покрив, стени, стълбищни клетки и площадки, коридори, асансьори и др.), в случай че се постигат енергийни спестявания за сградата от повече от 60%;
  • Обследвания за енергийна ефективност и конструктивни обследвания на съществуващи жилищни сгради, студентски общежития и обществени сгради;
  • Оценка на разходната ефективност за инвестицията;
  • Въвеждане в експлоатация на инсталации за производство на енергия от възобновяеми източници за горепосочените сгради за задоволяване на собствените нужди от енергия, ако това е технически възможно и икономически целесъобразно;
  • Подобряване достъпа за лица с увреждания до гореспоменатите сгради.
  • Други дейности, които съответстват на целите на ОПРР.

По отношение на мерките за ЕЕ, същите следва да се прилагат при следните условия:

  • Сградите да са проектирани преди 1999 г.;
  • Постигане на минимален стандарт за ЕЕ в съществуващи сгради, отговарящ на клас „В“ за енергийно потребление;
  • За проекти с основно обновяване – когато се предвижда намаление на енергийното потребление с над 60%.
  • Не се допуска частично финансиране на сгради или мерки за енергийна ефективност в индивидуални апартаменти в многофамилни жилищни сгради.

Дейности за насърчаване на устойчиви форми на туризъм, включително:

  • Развитие на обекти на културното наследство чрез консервация и реставрация, възстановяване, опазване, експониране, социализация, популяризиране, оборудване, въвеждане на техники и програми за превод, екскурзоводски услуги и др.;
  • Дейности по вертикална планировка, подобряване на прилежащи пространства, както и подпомагане развитието на туристически продукти (с оглед развитие на културния обект като атракция) и пазарна информация, като маркетингови проучвания и анализи на въздействието, регионални проучвания на посетителите, разработка на маркетингови и рекламни стратегии и програми за туристически продукти, създаване на туристически пакети и рекламни дейности – подготовка и разпространение на информационни и рекламни материали за туристически продукти, цифровизация на съответния обект и др., пряко свързани с подпомаганите атракции и връзката им със заобикалящата природна среда;
  • Развитие на туристическата инфраструктура, необходима за нуждите на атракциите (туристически пътеки и пътеки на здравето, пътеки за катерене, езда и колоездене, места за пикник, указателни табели, центрове за информация на посетители);
  • Развитие на допълнителна дребномащабна техническа инфраструктура в района на атракциите, необходима за посещението им (ВиК, детски площадки, съоръжения за отдих и спорт, паркинги, зелени площи, тоалетни, осветление и ел. инсталация, малки съоръжения за събиране на отпадъци, комунални услуги и съоръжения, обслужващи туристическата атракция и посетителите, които са необходими за развитието на цялостен туристически продукт);
  • Дребномащабни, приходогенериращи инвестиции в търговски зони и заведения за обществено хранене, места за настаняване, съоръжения за активен отдих в рамките на културния обект или пряко свързани с него в рамките на цялостния туристически продукт, които могат да бъдат подпомогнати с финансови инструменти;
  • Допълнителни дребномащабни неинфраструктурни дейности, имащи пряка връзка с подкрепяните атракции (организиране на събития в района на атракциите, маркетингови и рекламни дейности).
  • Подходящо обучение на персонала, работещ в подкрепяните атракции.
  • Участие в регионални, национални и международни туристически борси, изложения и панаири и организиране на експедиции, посещения на пътнически агенти, туроператори, автори на пътеводители, журналисти за реклама на подкрепяните атракции.
  • Информиране на обществеността, включително чрез кампании за подобряване на осведомеността относно културното наследство и неговото опазване и съхранение;
  • Подобряване достъпа за хора с увреждания до обектите на културното наследство и съпътстващата инфраструктура.
  • Съхранение и развитие на природното наследство, вкл. инвестиции в инфраструктура за планински туризъм (напр. хижи и заслони);
  • Общодостъпна дребномащабна инфраструктура и меки мерки за насърчаване развитието на места до забележителности и атракции, включително популяризирането на устойчиви форми на туризъм: екотуризъм (отговорно пътуване до природни места без да се засяга дивата природа), селски (насърчаващ алтернативна заетост в селските райони), културен (развитие на културни забележителности и атракции опазващи културното наследство, както и активно изживяване и участие в културни прояви и творчески процеси), крайбрежен и морски (с внимание към околната среда и местните традиции, свързани с рибарство и аквакултури).
  • Други дейности, които съответстват на целите на ОПРР.

Проекти свързани с икономически зони, устойчива мобилност, развитие на здравна инфраструктура, туризъм и енергийна ефективност на жилищни сгради, могат да се финансират на територията на всички общини в Северна България, граничещи и неграничещи с градска община.

Останалите видове проекти трябва да се реализират на територията на общините: Видин, Плевен, Русе, Велико Търново, Варна, Враца, Ловеч, Лом, Монтана, Троян, Габрово, Горна Оряховица, Севлиево, Разград, Свищов, Силистра, Добрич, вкл. община Добричка, Търговище, Шумен.

Решенията за подкрепа на инвестициите ще бъдат базирани преди всичко на качеството, икономическите показатели и реда на подаване на проектите, независимо от тяхното местоположение.

Допустимите проекти в сферата на градската среда, финансирани в режима на чл. 16 на Регламента за групово освобождаване, трябва да бъдат в съответствие с:

  • Плановете за интегрирано развитие на общините (ПИРО; или
  • Интегрирани териториални стратегии за развитие (ИТСР).

Всички проекти ще бъдат преценявани съгласно следните критерии:

  • Съответствие с целите на ОПРР;
  • Значимост по отношение на социално, естетическо и икономическо въздействие;
  • Съответствие с общинските, секторните и национални стратегическите документи;
  • Подходяща степен на проектна готовност;
  • Потенциал за генериране на приходи, цялостна устойчивост и икономическа жизнеспособност;
  • Съответствие с целите на Инвестиционната политика на Фонда;
  • Обществена подкрепа и съответствие с градския дух;
  • Мотивиран и компетентен спонсор и управленски екип на проекта;
  • Допустимост съгласно приложимите режими на Държавна помощ;

Допустими крайни получатели

Фондът ще разглежда проекти на фирми, , общини и държавни структури както и на публично-частни партньорства.

  • Всички Целеви крайни получатели следва да отговарят на следните изисквания:
  • да имат правен статут, който им позволява да получават финансиране и да реализират Допустими дейности с рециклирани средства;
  • да имат подходящ правен интерес в активите, в които се извършва инвестицията, като упражняване право на собственост, наемни правоотношения или друг вид правоотношения вкл. в зависимост от изискванията на приложимия режим за държавна помощ;
  • да  реализират проекта, предложен за финансиране, в съответствие с Териториалния обхват на ФГР;
  • да отговарят на изискванията на Финансовия посредник по отношение на кредитоспособност.

По отношение на проектите за енергийна ефективност, фокус за Фонда ще бъдат:

  • Висши учебни заведения и юридически лица, които управляват студентски общежития и които докажат устойчиво финансово състояние и прозрачно управление;
  • Oбщини и публични субекти с установен правен интерес към обекта на инвестиция;
  • Други юридически лица, извършващи допустими дейности за енергийна ефективност по жилищни сгради, студентски общежития или обществени сгради, в т.ч. компании, изпълняващи договори с гарантиран резултат (ЕСКО);

По отношение на проектите за насърчаване на устойчиви форми на туризъм, Фондът ще разглежда проекти с водещ спонсор:

  • общината, на чиято територия се намира обекта, която има правно основание да управлява/стопанисва обекта и която ще се ползва от генерираните приходи от подобрената или новоизградена туристическа инфраструктура;
  • частни субекти (компании или физически лица), които имат правен интерес спрямо изграждане и/или подновяване на дребномащабни инвестиции, свързани с туристическите обекти;
  • персонифицирани партньорства между общини и частни компании;

които са собственици или изпълняват допустими дейности с елементи, свързани с изграждането, възстановяването и съхраняването на туристическите обекти и създават жизнеспособни туристически продукти.

Фондът ще следи стриктно допустимостта на кандидатите, както и допустимостта на подадените от тях проектни предложения. В резултат на предходното, няма да бъдат разглеждани проектни предложения подадени от:

  • Финансови/ кредитни институции; 
  • Дружества със специална инвестиционна цел, инвестиционни дружества и други;
  • Дружества/ физически лица, попадащи в консолидирания списък от физически лица, групи и образувания, за които действат финансови санкции от страна на ЕС;
  • Дружество/ физическо лице в нарушение на разпоредбите за конфликт на интереси и мерки срещу пране на пари, заложени в националното законодателство и правото на ЕС;
  • Дружества, които са учредени в неприведена в съответствие юрисдикция и установяват търговски отношения с лица, учредени в такава юрисдикция;
  • Субекти, попадащи в ограниченията на чл. 3, ал.3 от Регламент 1301/2013 или приложимите правила за държавна/ минимална помощ: чл. 1 от Регламент №651/2014 (изменен с Регламент (ЕС) 2023/1315 на Комисията от 23 юни 2023 година) или съответно чл. 1, пар. 1 на Регламент № 1407/2013 (заменен с Регламент (ЕС) 2023/2831 на Комисията от 13 декември 2023 година).

При реинвестиране на средствата по ФГР Север, РФГР ще осигури минимум 41% съфинансиране от общото финансиране на портфейла допустими проекти.

Финансирането от ФГР Север може да бъде предоставено в лева или евро, в следните финансови продукти:

  1. Средно- и дългосрочни кредити за финансиране на разходите пряко свързани с реализиране на проекта, които в общия случай включват разходи по проектиране, надзор, инвеститорски контрол, строително-ремонтни дейности, покупка на оборудване, обзавеждане и др. Финансиране покупката на застроена и незастроена земя е ограничено до 20% от размера на изплатените на Крайния получател Рециклирани средствата за съответния период. Кредитите ще финансират до 85% от общата стойност на бюджета по проекта (включващ всички разходи по реализацията в т.ч. стойност на земя, строителство, оборудване, обзавеждане, други разходи като финансови разходи, проектиране, надзор, управление и т.н.). По изключение, Фондът ще допуска 100% финансиране на разходи по проекти, чиито спонсори са Общини и/или държавни/общински структури, с очакван значим принос в облагородяване на градската среда, които спонсори според оценката на Фонда не са в състояние да осигурят собствено участие в инвестицията. Усвояването по кредитите се извършва на траншове, съобразно предвидения график за реализация на проекта, срещу представяне на разходо-оправдателни документи, а в някои случаи и доклади от външни технически експерти. Погасяването по кредитите стартира след изтичане на гратисния период, съвпадащ със срока за усвояване и изпълнение на проекта. Схемата за погасяване и размера на погасителните вноски ще бъде определен в съответствие с финансовия капацитет на конкретния проект, така че да бъде осигурена неговата жизнеспособност. Не се допуска еднократно погасяване на главницата на падеж. Крайният срок на изплащане е до 20 години в т.ч. гратисния период.
  2. Оборотни кредити  (краткосрочни кредитни линии и овърдрафти) – с цел финансиране на: а) разходи за заплащане на ДДС, свързани с инвестиционните разходи; б) оборотен капитал за бизнес цели, в т.ч. кредитни линии за издаване на акредитиви и банкови гаранции, свързани с опериране и развитие на финансирания проект и плащания към доставчици. Кредитите по буква (а) ще имат най-общо срок, съвпадащ със срока на усвояване на инвестиционните кредити или срок до 36 месеца. Тези по буква (б) следва да бъдат със срок от 12 – 24 месеца с опция на кредитора за револвиране при положителен преглед на финансовото състояние на кредитополучателя и проекта и съобразно кредитните нужди на клиента.
  3. Финансов лизинг чрез подизпълнителя ОТП Лизинг в качеството му на единствен лизингодател – с цел финансиране покупка на нови превозни средства в т.ч. за градски транспорт и покупка на дълготрайни материални и нематериални активи по допустими градски проекти. Обичайният срок на лизинговия договор е между 60 и 96 месеца. Изисканото авансово плащане в преобладаващия случай е минимум 15%, като при обоснована необходимост може да бъде минимум 10%. По изключение, Фондът ще допуска 0% авансово плащане по проекти, чиито спонсори са Общини и/или държавни/общински структури и, според оценката на Фонда, не са в състояние да осигурят собствено участие в инвестицията. В зависимост от това дали сделката е с разсрочено плащане на ДДС, приемливата остатъчната стойност на актива е минимум 10%.
  • В случаите на Регионална помощ за градско развитие съгласно чл. 16 от Регламент (ЕС) № 651/2014, общата инвестиция в допустими инвестиционни проекти е до 43 028 260 лева (или еквивалента на 22 млн. евро);
  • В случаите на минимална помощ, съгласно Регламент (ЕС) 2023/2831 общият размер на помощта, предоставяна на едно и също предприятие, не може да надхвърля 300 000 EUR за период от три години.

Като общ принцип в работата си, РФГР структурира финансирането на допустими проекти по начин, който:

  • Стимулира спонсора да реализира планираната инвестиция и
  • Съответства на вътрешните правила и процедури на РФГР за оценка на риска и жизнеспособността на проектите.

Цената на общото финансиране се определя като средна претеглена величина на финансирането от съответните източници както следва:  

Източник на средстватаФормиране на лихвените условия към КП
ФМФИБ чрез ФондаФиксиран или плаващ лихвен процент в размер на 5% от размера на лихвения процент по съфинансирането;
Съфинансираща институцияПазарни нива на лихва, формирана от база (в евро или лева) + лихвена надбавка

В допълнение на лихвения процент, съгласно стандартната си банкова практика и тарифа, съфинансиращата институция може да начислява такси и комисиони съгласно обичайната й практика.

РФГР няма да начислява такси и комисионни по частта на финансирането, предоставено със средства от ФМФИБ.

Процес по разглеждане и решение за финансиране

Процесът за подбор на проекти ще започне с отправяне от страна на Фонда на Покана за набиране на проектни предложения, която ще бъде публикувана на интернет страниците на Фонда и изпратена до местната администрация в допустимите общини в посочения териториален обхват.

Етап оценка:

На основата на отправената Покана за набиране на проектни предложения, Фондът ще установи контакт с потенциални инвеститори. Те трябва да представят пред Фонда проектната си идея и нуждата от финансиране като подадат Искане за финансиране и попълнена форма на Бизнес план (формат Microsoft Excel и Microsoft Word) със следното съдържание:

  • кратко описание на основните дейности по проекта;
  • представяне на спонсора;
  • очаквани източници на финансиране на проекта и тяхното използване;
  • снимки на мястото /визуализация на градския проект или туристическия обект/;
  • пазарно проучване (търсене, предлагане, цени, конкуренция);
  • описание на присъщите рискове;
  • времева рамка за изпълнение на проекта;
  • подробно разписани инвестиционен бюджет, прогнозни приходи и разходи (по видове източници/направления), финансови коефициенти и краен ефект от реализирането на инвестицията, включително:
  • допускания, върху които се базира бизнес планът;
  • прогнозни капиталови разходи, включващи инвестиционни разходи за СМР, оборудване и др., заедно с амортизационни отчисления, където е приложимо;
  • прогнозни оперативни разходи – разходи за материали, заплати, външни услуги и др.;
  • прогнозни оперативни приходи, вследствие реализацията на проекта;
  • социален ефект и ползи от проекта;
  • източници на финансиране – възможност за включване на няколко сценария – реализация със средства извън програмата, реализация посредством използване на финансови инструменти от ФГР.
  • Декларации, приложение към Бизнес плана за държавни/минимални помощи;
  • Описание на предлаганото обезпечение и допълнителни изисквания към кредита;
  • Представяне на проектния спонсор и лицата, ангажирани в управление на проекта;

При положителна първоначална оценка на проекта, в рамките до 10 работни дни от постъпване на предложението, представител на Фонда ще осъществи контакт с инициаторите/спонсорите. На интернет страницата на Фонда ще бъде публикувана кратка информация за проекта.

Фондът следва да получи, при необходимост, допълнителна информация включваща, но не ограничена до следното:

  • допълнителна информация за проекта;
  • допълнителни разяснения относно допусканията при изготвянето на бизнес плана;
  • анализи и доклади от външни експерти, при необходимост;
  • карта на мобилността в района, ако е приложимо;
  • предвидени подобрения на физическата среда – архитектурни проекти;
  • подробна информация относно вече поетите или обсъждани бъдещи ангажименти и подкрепа на съответната община;
  • приложими предпроектни проучвания относно, но не ограничени до:
    • въздействието на проекта върху околната среда;
    • възможни решения за мобилността;
    • строително-инженерингово проучване;
    • задания за външна и вътрешна архитектура;
    • проучване на общественото мнение;
  • организационна структура и екип, ангажиран с проекта;

При разглеждането на проектните предложения, Фондът ще извършва проверка за формалното спазване на разпоредбите на действащото законодателство по отношение на необходими разрешителни, концесионни, лицензионни и др. процедури.

Фондът извършва проверка и анализ на държавната помощ и изисква допълнителна информация за наличието на финансиране от други публични източници на финансиране, извън финансирането от ФГР Север, по съответния проект и при наличие на такова, прилага правилата за кумулиране на помощта в зависимост от вида ѝ (по чл. 8 от Регламент № 651/2014 (изменен с Регламент (ЕС) 2023/1315 на Комисията от 23 юни 2023 година) и/или съответно чл. 5 от Регламент № 1407/2013 (заменен с Регламент (ЕС) 2023/2831 на Комисията от 13 декември 2023 година)) и Изискванията на ФМФИБ за изпълнение на поръчката във връзка с правилата за държавни помощи.

В случай на помощ, предоставена по реда на чл. 16 от Регламент (ЕС) № 651/2014, изменен с Регламент (ЕС) № 2023/1315, проектът следва да подкрепя прилагането на интегрирана стратегия за устойчиво градско развитие, което се удостоверява със становище за съответствие, издадено от съответната община, на територията на която се осъществява инвестицията, или от съответния Регионален съвет за развитие.

Ако проект предвижда дейности по реставрация и консервация на обект на културното наследство,  следва да се съблюдават приложимите разпоредби на Закона за културното наследство.  За проектите за паметници на културата от национално и световно значение трябва да бъдат представени документи, свидетелстващи за проведено обществено обсъждане, организирано в процеса на подготовка на проекта.

В случай че се предоставя инвестиционна помощ за културни дейности, съгл. чл. 53, пар. 4, буква „а“ от Регламент № 651/2014 (изменен с Регламент (ЕС) 2023/1315 на Комисията от 23 юни 2023 година), поне 80 % от годишния времеви или пространствен капацитет на обекта на интервенция следва да се използва за културни цели. Финансирането на дейностите, за които горното условие не е изпълнено, следва да се извършва при условията на режим de minimis.

Разглеждането на проектите от страна на Фонда ще става по реда на тяхното постъпване до изчерпване на разполагаеми за рециклиране ресурс. Всяко постъпило пред Фонда предложение ще бъде отразено в специален регистър.

Първоначална оценка на проекта от екипа на РФГР и съфинансиращата банка, завършваща с изготвяне на индикативна оферта за финансиране или мотивиран писмен отказ.

Фондът извършва оценка на проектното предложения по следните критерии:

  • Съответствие на дейностите по проекта с целите на ОПРР, както и с Инвестиционната политика на Фонда и Кредитната политика на съфинансиращата банка;
  • Съответствие на крайния получател, проекта и параметрите на финансирането с приложимия режим за държавни помощи;
  • Финансираният проект следва да е приходогенериращ, което се доказва в бизнес плана на проекта.
  • Финансови критерии при анализа на проектите ще се използват следните основни финансови критерии – нетна настояща стойност, вътрешна норма на възвръщаемост, период на изплащане на инвестицията, коефициент за покритие на обслужване на дълга (DSCR), съотношение „дълг / собствен капитал”, съотношение „дълг / печалба преди лихви, данъци и амортизации” и др.

Етап одобрение:

При постигнато съгласие по офертата, на база предоставена от клиента по-детайлна информация за проекта и финансово състояние на компанията-спонсор, отговорен служител на Фонда, съвместно с отговорни служители на съфинансиращата институция подготвя кредитно предложение с предварително дефиниран обхват.

Кредитното предложение се разглежда от отдел „Управление на риска“ на Банка ДСК и при положително становище се одобрява от Инвестиционния комитет на Фонда и компетентните органи на съфинансиращата институция. При негативно становище, РФГР надлежно информира клиента.

След одобрение на финансирането, отговорен служител на Фонда, съвместно със съфинансиращата институция подготвят кредитната документация (договори за кредит/финансов лизинг и договори за обезпечения) и я изпращат за съгласуване и подпис от проектния спонсор.

Доколкото е приложимо и възможно, Фондът ще съдейства на проектните инициатори / спонсори с образци на, но не само, информационен меморандум, указания за допустимите разходи, източници и начин на използване на средствата по  финансирането, финансов модел, задачи и обхват на евентуално необходими технически, правни, социални, екологични и други анализи и становища от външни експерти. Ще се използват образци от обичайната кредитна практика на Банка ДСК, приспособена към спецификите на дейността на Фонда.

При лизингово финансиране се прилага установения процес на одобрение в ОТП Лизинг.

Съфинансиране

И в периода за реинвестиране, РФГР се ангажира да осигури съфинансиране на портфейлно ниво от минимум 41%. Съфинансирането ще бъде предоставено от основния акционер Банка ДСК (ОТП Лизинг в случаите на финансов лизинг). Съфинансиращата институция и РФГР, в качеството си на кредитори, подписват тристранен договор за кредит с кредитополучателя.