Да задвижим бъдещето сега

1

1

2

2

3

3

Огромният поток от коли по пътищата ни, въглеродните емисии, бълвани от тях ежедневно, шумът от моторите и смока над големите градове, изисква от съвременните общества да променят навиците си за шофиране. Процесът отнема време, но си заслужава, когато залогът е толкова висок – а именно, бъдещето на децата ни, на градовете ни и на планетата като цяло. България е с най-висок ръст от регистрирани конвенционални леки автомобили на база петгодишен период /2008-2012/ в ЕС и се падат около 400 автомобила на 1000 жители. Един нов проект – Eldrive на Елдрайв ЕАД се опитва да промени тази статистика, като представи по убедителен и атрактивен начин ползите от шофирането на електромобили и разпространи идеята за тях в Пловдив, Варна и Бургас с наша помощ.

3

/източник: Donaukurier.de/

Заради силно нарасналия политически, регулаторен и обществен натиск, големите автомобилни производители започват да влагат усилия и ресурси в развитието на технологии за хибриди и електрически коли още в началото на този век и едновременно с това да разработват стимулиращи потреблението им политики и подкрепяща сектора инфраструктура. САЩ, например, разполагат с над 20 000 станции за зареждане (2014 г.), а щатът Калифорния наскоро се превърна в първия в Северна Америка с най-амбициозни и агресивни цели за намаляване на вредните емисии с 40 процента под нивата от 1990 г. до 2030 г. Основен стълб в този план е разпространението на електрически превозни средства. Междувременно, пазарът на електрически автомобили е по-динамичен отвсякога. Компании като Tesla Motors и General Motors се съревновават за масовото лансиране на модел, който да е достъпен като цена, но с високи показатели на качества като издръжлива батерия, висока скорост, красив дизайн и атрактивно купе. И въпреки че потреблението на електромобили в световен план нараства постепенно и стабилно – около 3.8% от всички продадени коли през 2013 г. са електрически, прогнозата за бъдещето им е обвързана с цената на техните акумулаторни батерии, засега най-скъпият компонент в производството им, както и с изграждането на надеждна и удобна инфраструктура за лесно зареждане.

Критиците на електрическите автомобили изтъкват за проблем техният по-нисък пробег и нуждата от често зареждане. Повечето масови съвременни електромобили имат пробег от около 150 км. с едно зареждане на батерията. Но когато говорим за лична употреба, статистиката показва, че ежедневният пробег на средния шофьор в Европа е под 90 км – т.е. обществените навици са по-сериозно препятствие от качествата на електромобилите.

2

/източник: eCars.bg/

Сериозен аргумент на природо-защитниците срещу електромобилите е и техният природен отпечатък. Измерено е, че при производството на кола с двигател с вътрешно горене се изхвърлят до седем тона вредни емисии спрямо осем тона при това на електрическа кола. Но този негативен баланс се компенсира от електрическите коли за по-малко от година употреба. Електрическата кола е практически абсолютно чиста и за своя живот намалява наполовина изхвърлянето на вредни емисии в сравнение с конвенционалните автомобили, които при всяко запалване тровят въздуха с отпадъчни газове и са причинител на шумово замърсяване. Наред с благотворното влияние върху околната среда, шофирането на електрически автомобил е и голямо удоволствие. Той ускорява бързо, тих е и е лесен за поддръжка, което го прави особено предпочитан за градски условия.

В този изключително интересен и динамичен момент от развитието на индустрията на електромобилите, едно нова система за тяхното ползване има своя шанс да се наложи в България. Eldrive на Елдрайв ЕАД предвижда изграждане на система за градска електромобилност във Варна, Пловдив и Бургас под формата на он-лайн апликация и парк от електромобили за краткосрочно и средносрочно наемане. Целта на проекта е да предизвика необходимото любопитство към темата в трите големи български града, като предостави удобен начин за наемане на електрически коли. Eldrive стартира с осем броя автомобили и два броя електрически автобуси за превоз на ученици и хора в неравностойно положение. Моделът автомобил е Nissan LEAF – най-продаваният електромобил в историята досега. Важен елемент от мисията на Eldrive за стимулиране на потреблението на електромобили е осигуряването на инфраструктура от зарядни станции и система за тяхното ползване от всички ползватели на електрически автомобили.

Мнението на екипа зад проекта е, че в страната съществува осъзната нужда, предпочитания и търсене на подобни автомобили. Коментираният брой електромобили в страната е не повече от 700, от тях столицата е домакин на 380, а провинцията – на 320. За сравнение във Франция и Холандия са около 38 000, а в Норвегия 26 000. Поради липсата на зарядни станции, сравнително високата първоначална цена, слабото предлагане, както и немасовата информираност относно възможностите и ползите от електромобилите, те навлизат бавно на българския пазар. Надяваме се ефектът от Елдрайв в трите големи български града да обогати познанията на гражданите.

Услугата Елдрайв е насочена към социално активни хора с отговорно поведение към околната среда, които чрез личен пример биха могли да променят навиците на други покрай тях. Предимствата са многобройни. Значително по-ниска цена на километър пробег – цената на километър при електромобилите ще бъде най-малко 8 пъти по-малка от тази на автомобилите с вътрешно горене. Фирмите или физически лица, желаещи да пробват Елдрайв, няма да правят голяма инвестиция в кола, защото могат да наемат от няколко часа до няколко дни. Системата е гъвкава, а резервациите ще се извършват он-лайн и на място. Автомобилите ще се доставят на адрес на клиента или ще се вземат от няколко пункта, които се припокриват с локациите на зарядните станции. Онлайн платформата изобразява местоположенията на отделните зарядни станции и показва в реално време информация дали са заети или свободни.

Елдрайв обхваща всички аспекти на електромобилността. Крайният клиент получава пълен пакет от услуги – електрически автомобил, достъп до зарядна станция, интегрирана платформа за управление и извършване на плащания. Процесът на ползване е следния: След като е получена индикация на мобилен телефон, че колата трябва да се зареди, водачът получава информация коя е най-близката зарядна станция и очаквано време за зареждане. При станцията, клиентът се идентифицира с карта или мобилен телефон, след което зареждането може да започне. Системата разпознава номера на автомобила, разчита данните на батерия и извършва автоматично необходимото зареждане. Информацията за зарежданията, включително по вид автомобил и клиентски номер, се предава към системата за фактуриране. При връщана на нает електромобил, клиентът заплаща сметката си в офиса на фирмата.

Елдрайв е естествено продължение на дейността на Соларпро Холдинг, чиято работа е концентрирана в сферата на зелената енергия, в разработването на иновативни и чисти технологии в сектора на енергетиката. “Винаги сме били социално ангажирана компания, чиито проекти са насочени към опазване на околната среда. Имаме стабилна основа да надграждаме, за да развием по-смело идеята, помогна ни и  Българската асоциация на електрическите превозни средства, като споделят с нас проблемите, с които ежедневно се сблъскват,” споделя Даниела Асенова, прокурист и финансов директор на Соларпро Холдинг и изпълнителен директор на Елдрайв ЕАД.

RENAULT ZOE (B10) - PHASE 1

 

/източник: Groupe Renault/

Въвеждането на системата Елдрайв във Варна, Пловдив и Бургас е в своя активен период, като до края на месец февруари трябва да завърши доставката на електрическите превозни средства. Междувременно, с общините се обсъждат подходящите локации за зарядните станции и първите от тях ще бъдат инсталирани до два, три месеца.

Елдрайв е изправен пред обещаващ, но и неравен път. Според създателите му основните предизвикателства са в три насоки. Едната е потребителите да бъдат убедени, че ползването на електрически автомобил е несравнимо изживяване, достъпно за всеки. “Време е всеки, който ползва автомобила си предимно за градско шофиране, да се замисли за изключително замърсения въздух в градовете и най-вече за нашите деца,” споделя личната си кауза г-жа Асенова. Втората насока е свързана със съществуващата правна рамка за инсталиране на зарядни станции, която в момента е доста тромава при съгласуване със съответните общини и електроразпределителни дружества. Третото предизвикателство е съществуващата политика за насърчаване на електромобилността, която в момента освен по отношение на паркиране и освобождаване от данък за подобни автомобили, не стимулира по друг начин закупуването им.

Общините Варна, Пловдив и Бургас припознават проекта като важен и приоритетен за тях и оказват голямо съдействие.

Забелязваме изключителен интерес към тази чиста алтернатива за транспорт на градското население и вярвам, че съвсем скоро самата администрация, която се придвижва основно в града, постепенно ще премине към използване на електрически превозни средства. Добре е държавата да помисли в тази посока. В различните Европейски страни финансовите стимули са организирани чрез дотация  на покупната цена на електроавтомобил или чрез данъчни тежести или ограничения върху стари и силно замърсяващи превозни средства.

споделя г-жа Асенова.

Макар и все още малобройни, вече има добри практики на компании в България, които заменят конвенционалните автомобили с електрически – куриерската фирмa Speedy и банките Societe Generale Expressbank и ProCredit Bank.

Векът на господство на петрола приключва. Или поне така смятат застъпниците на електромобилите. И въпреки че те няма да убият двигателя с вътрешно горене, поне не и в близкото бъдеще, присъствието на електрическите коли ще става все по-осезаемо, необходимо и търсено изживяване. Особено, ако каузата за грижа към околната среда, се превърне във водеща.

Може да следите информация по темата електромобилност тук.

Последно от блога